Heeft u vragen?
 +31 (0) 318 555 000

Zo wordt Pasen verantwoord genieten!

Heb je net al die kerstkilo’s eraf getraind, komt de paashaas er weer aan. De schappen liggen weer vol met paaseitjes. Niet die gezonde pure chocola, maar die overheerlijke, smeuïge melkchocola met praliné of vanillecrème. Hmmmm. Oh, en wat verheug je je op dat paasbrood. Vooral vanwege de amandelspijs natuurlijk. Wie weet wordt de paasbrunch bij de schoonfamilie daardoor wat draaglijker.

Maar wacht… is dat echt wat je wilt? Je weer wekenlang overleveren aan onbewust snoepen? Die ene chocolade paasei op het werk waren er in werkelijkheid tien. En thuis staat er ook een schaaltje klaar. Voor de gezelligheid. Je weet nooit wanneer er mensen langskomen. Ondertussen slinkt de hoeveelheid in het kommetje ongemerkt snel. Hoe kom je die paastijd door?

Alleen met de Pasen…

Wat is de grootste valkuil als het gaat om dit soort snoeprijke feestdagen? Dat je weken van tevoren al begint met genieten. Tegen de tijd dat het écht Pasen is, heb je niet één zakje paaseitjes met het hele gezin op, maar zeker vier. De paaseitjes horen bij wijze van spreken bij de gebruikelijke maaltijd.

De oplossing? Koop pas enkele dagen voor de Pasen een zakje paaseieren. En koop dan bewust wat extralekkere, dure paaseitjes van supergoede kwaliteit, zodat je met meer aandacht van deze verwennerij geniet. Dubbel genot!

Healthy snacks

Dat je wilt genieten, de salontafel met lekkers wilt versieren en gezelligheid met versnaperingen wilt, is helemaal niet erg. Daar hoeven niet uitsluitend suikerrijke schuimpjes, lolly’s en chocolade cupcakes bij te komen kijken. Wat dan wel?

Kies eens voor dadels: zo zoet en zacht dat ze bijna als snoep kunnen worden beschouwd. Puur natuur snoep dus. Zet er een schaaltje gemengde noten bij of wat studentenhaver. Altijd lekker.

Toch chocolade? Maak het zelf!

Wist je dat het helemaal niet moeilijk is om zelf lekkere chocolade te maken? Vaak is dat stukken gezonder, omdat je dan veel minder transvetten binnenkrijgt. Het is bovendien snel te maken en waanzinnig lekker.

  • Smelt 200 gram pure chocolade (60-70% cacao) au bain-marie in een pannetje.

  • Voeg hier 4 eetlepels haverroom of kokosroom aan toe, en 2 eetlepels honing.

  • Leg bakpapier van 50 x 50 cm klaar op een plank.

  • Verspreid hier 100 gram geroosterde noten met cranberries over (hou genoeg ruimte over aan de zijkant).

  • Giet hier de warme chocoladesaus overheen.

  • Leg de plank met de chocolade in de vriezer. Na 20 minuten is de chocolade gestold en heb je de heerlijkste chocoladereep ooit!

Geniet bewust van je paasbrunch

En zit je dan eenmaal met z’n allen aan die paasbrunch? Neem dan extra lang de tijd om te genieten. Letterlijk. Eet half zo langzaam als normaal en breng je aandacht naar iedere hap van die brioche of het paasbrood.

Een 100% gezonde brunch hoeft natuurlijk niet, al kun je je (bruine) broodjes ook beleggen met wat rauwkost erbij. Maakt het alleen maar lekkerder. Door een goede basis te leggen, grijp je minder snel naar de suikers. Maar wat je dan aan zoetigheid pakt? Dat is dan dankzij de bovenste tips een stuk verantwoorder.

Geniet!


Historie blogs
Laden
Laden