Heeft u vragen?
 +31 (0) 318 555 000

Eet walnoten

woensdag 17 februari 2016

Vrouwen die zes maanden lang elke dag een handjevol walnoten aten vielen gemiddeld acht procent van hun gewicht af. In tegenstelling tot andere dieetgroepen, verlaagde bij mensen die noten aten hun cholesterol.

Laat die salades en groene thee maar staan - walnoten lijken de sleutel tot afvallen te zijn.
Wetenschappers hebben ontdekt dat een dieet rijk aan walnoten en olijfolie tot hetzelfde gewichtsverlies kan leiden als een vetarm dieet rijk aan koolhydraten. Sterker nog: walnoten, die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetten, zijn goed voor de gezondheid van uw hart en verlagen uw cholesterol, aldus de wetenschappers. Op basis van de resultaten raadt het onderzoek aan om elke dag een handjevol walnoten te eten.

Dr. Cheryl Rock, van de San Diego School of Medicine op de University of California en een van de auteurs van het onderzoek, zegt verrast te zijn door de resultaten. "Een van de verrassendste uitkomsten van dit onderzoek was dat hoewel walnoten een hoger vet- en caloriegehalte hebben, het walnootrijke dieet gepaard ging met hetzelfde gewichtsverlies als een vetarm dieet."
"Gezien de resultaten van dit onderzoek, en eerder onderzoek naar walnoten met betrekking tot de gezondheid van het hart en gewicht, valt er iets te zeggen voor het eten van een handjevol walnoten per dag." Deze conclusie is gebaseerd op een onderzoek onder 245 vrouwen met overgewicht en obesitas van 22 tot 72 jaar oud, die deelnamen aan een afvalprogramma van een jaar. Ze werden willekeurig toegewezen aan drie verschillende diëten: een vetarm dieet rijk aan koolhydraten, een vetrijk dieet met weinig koolhydraten, of een walnootrijk en vetrijk dieet met weinig koolhydraten.
De mensen met het walnootrijke dieet aten ongeveer 43 g noten per dag - ongeveer anderhalf handjevol. Na zes maanden hadden vrouwen in alle leeftijdsgroepen gemiddeld bijna acht procent van hun gewicht verloren. De mensen met het walnootrijke dieet verloren evenveel gewicht als de andere groepen - maar lieten ook verbeteringen zien in hun cholesterol in vergelijking met de andere groepen.
Image title
Vooral het "slechte" LDL-cholesterolgehalte daalde, terwijl het "goede" HDL-cholesterol steeg. Dit was vooral merkbaar bij vrouwen resistent tegen insuline, een voorbode van diabetes. De sleutel tot deze bevindingen, aldus de onderzoekers, is dat de koolhydraatarme, vetrijke dieetgroep aangemoedigd werd om voedsel met enkelvoudig onverzadigde vetten te eten, die in veel voedsel en oliën te vinden zijn.
Onderzoek toont aan dat voedsel rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren het cholesterolgehalte verlaagt, wat het risico op hartziektes kan verlagen. Het walnootrijke dieet bevat echter ook meer meervoudig onverzadigde vetten.

De walnoot is de enige noot waarin het vet primair meervoudig verzadigd is, waaronder een significante hoeveelheid alfa-linoleenzuur (ALA). ALA is de plantaardige vorm van omega 3-vetzuur, essentieel voor het gezond functioneren van het lichaam. Het lichaam kan zelf geen omega 3 aanmaken, waardoor het volledig uit het dieet moet komen. Veel mensen hebben dan ook een tekort. Echter, dr. Rock gaf toe dat er enkele beperkingen zijn aan het onderzoek, zoals dat het alleen vrouwen bevatte, waardoor de resultaten niet gegeneraliseerd kunnen worden naar mannen. Ook hield het onderzoek niet in de gaten of mensen zich hielden aan de diëten, hoewel het lijkt alsof de vrouwen de diëten volgden als je kijkt naar hun gewichtsverlies.

"Bovenop deze bevindingen hopen we het effect van walnoten op het hongergevoel te onderzoeken, omdat wij denken dat het gevoel vol te zijn een cruciale factor is bij het vasthouden van een lager gewicht," concludeerde dr. Rock. Het onderzoek, gepubliceerd in het Journal of the American Heart Association, komt vlak na onderzoek van Harvard dat óók de gezondheidsvoordelen van meervoudig onverzadigde vetten aantoonde. Het onderzoek suggereerde dat mensen die verzadigde vetten vervangen met meervoudig verzadigde vetten mogelijk langer leven en een lager risico op hartziektes hebben.

Bron: www.dailymail.co.uk

Laden
Laden