Heeft u vragen?
 +31 (0) 318 555 000

Inspiratie



Een nieuw jaar met veel goede voornemens.
Veel mensen zijn bezig met hun gezondheid, noten, zuidvruchten en pitten passen daarbij. Ze bevatten veel gezonde bestanddelen. Voorbeelden van gezondheidsclaims zijn vezelrijk, eiwitrijk en een gezonde vetzuursamenstelling.

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.(bron Voedingscentrum)

Vezelrijk (meer dan norm 6 gram vezel/100 gram)

  • Hazelnoten, Macadamia, Paranoten, Walnoten, Amandelen, Pinda’s, Notenmelange,

  • Studentenhaver

  • Cacaonibs, Moerbeien, Incabessen (physalis), Tutti frutti, Super fruitmix, Roerbakmix,

  • Krenten, Gedroogde peren, Pruimen, Vijgen, Perziken, Cranberries, Zongedroogde tomaten, Gedroogde appels, Dadels (let op niet allemaal, checken op spec), Healthy disc

  • Pompoenpitten, Zonnebloempitten, Tuinbonen (wel zout), Edamame bonen (wel zout), Zwarte sojabonen (wel zout), Haver(vlokken), Lijnzaad !, Chia zaad !, Quinoa, Muesli

Eiwit is belangrijk. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen waaronder spieren. Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Sommige groepen hebben wat meer nodig, met name vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen met bepaalde aandoeningen of wonden en kracht- en duursporters hebben iets meer nodig. (bron voedingscentrum)

Eiwitrijk (meer dan 20% van de calorische waarde bestaat uit eiwit)

Pompoenpitten, Edamame bonen (bevat zout), Zwarte sojabonen (bevat zout), Hennepzaad

Bron van Eiwit (meer dan 12% van d calorische waarde bestaat uit eiwit)

Amandelen,  Cashew,  Pinda’s, Pistache

Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. Er bestaat onverzadigd en verzadigd vet. Vet in voedingsmiddelen bestaat altijd uit een combinatie van beide. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet. (bron voedingscentrum)

Rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren ( meer dan 45% en meer dan 20% van de calorische waarde bestaat uit meervoudig onverzadigd vet)

Walnoten,  Meloenpitten, Pompoenpitten,  Pijnboompitten,  Zonnebloempitten, Lijnzaad, Chiazaad, Hennepzaad

Laden
Laden